Byportpassagen, Florø // Norge
2016 Florø Byportpassagen Florø// Norway
in cooperation with Åsen og Øvrelid / AB Fjordland / Flora Kommune
BIG DRAWING Masterstudies BAS // Documenting GUVERNMENTAL SQUARE, OSLO 2016
Sveinung Havn, Arnulf Mårdalen, Andreas Tveit. Regjeringskvartalet Oslo 2016
http://filtforflukt.no/
2015 vår // utvikling OFFROM studio // FLUGE gard
0501- 3001 2015 // Forsk& utvikling // Barne Park i Amamlie Skramsvei // Century of the child 1900-2000. Klientkurs med Susanne Pushberger3RW // BAS
fra regisreringer 1302 2015: Barnets horisont/ lek med skala
1602- 2702 2015 // Forsk& utvikling // Kompleks tegning, ute- inne overganger // ex. bachelor Prosjektbasert undervisning tilknyttet Kompleks bygg // 2015 Sted Damsgaard// BAS
https://mayelineikaasbjerck.no/praksis-og-metode/
februar_ mars_ april 2015 // serigrafi// undersøkende kunstprosjekt // FARGE TID ROM // A countess from Hong Kong // Charlie Chaplin 1967
Purisme var i kunsten en form for kubisme som ble fremmet av den franske maleren
Amédée Ozenfant og arkitekten Charles-Edouard Jeanneret (Le Corbusier).
Kunstretningen ble teoretisert av dem begge i boken Après le Cubisme (1918).
De to motsatte seg utviklingen i kubistisk kunst, spesielt dekorative elementer,
og ønsket en tilbakevending til mer grunnleggende former inspirert av moderne maskineri
. For dem var det gylne snitt den ideelle form, noe som er reflektert i deres arbeider.
Purismens teori er fremmet i boken La peinture moderne, (Paris, 1925), skrevet sammen
av de to, og senere utgitt på engelsk som The Foundations of Modern Art.
Hensikten var å trekke klart og objektivt de riktige konklusjonene ut fra kubismen
og gjenopprette kunstens forestillende natur. Bevegelsen, som varte hovedsakelig i syv
år, fikk internasjonal oppmerksomhet gjennom Le Corbusiers arkitektur.
Den tsjekkiske arkitekten og maleren Bedřich Feuerstein var også påvirket av purismen,
noe også en gruppe av estiske kunstnere i Tallinn var, «Eesti Kunstnike Rühm».
De mest betydningsfulle medlemmene i denne gruppen var Arnold Akberg, Mart Laarman,
Henrik Olvi, og Juhan Raudsepp. Deres tidsskrift , «Uue Kunsti Raamat»,
eller «Boken om ny kunst», kom i 1928 og var sterkt påvirket av tidsskriftet
«L’Esprit Nouveau» og den franske purismens opprop om fornuft og orden.
I Sverige ble purismen fremmet av blant annet av maleren Torsten Jovinge
https://mayelineikaasbjerck.no/konkret-1920-2000-2/
2015februar- mars- april // tegning, svart_ kvitt og monokromatiske arbeider // undersøkende kunstprosjekt // TID STED ROM_ Betong brut // Regjeringskvartalet1958-70 // Bergen Rådhus1953-71/74
Betong brut: Begrepet BRUTALISME.
De engelske arkitektene Alison og Peter Smithson lanserte begrepet i 1954,
basert på det franske uttrykket béton brut («rå betong»),
som ble benyttet av Le Corbusier til å beskrive betong som framstår
ubehandlet etter at forskalingen er fjernet,
med avtrykk av forskalingsbordene eller kryssfinéren som har vært benyttet.
Dette var en teknikk som Le Corbusier benyttet på mange av sine bygninger
etter andre verdenskrig, eksempelvis Unité d’Habitation i Marseille bygget i perioden
1947 til 1952.[2] Begrepet ble utbredt da den engelske arkitekturkritikeren
Reyner Banham brukte det som tittel på sin bok The New Brutalism: Ethic or Aesthetic?
fra 1966 for å beskrive de da veletablerte, ulike arkitektoniske tilnærmingene som var
rådende, særlig i Europa.[3]
Reyner Banham definerte begrepet New Brutalism som en arkitekturstil.
Han mente at dens fremste kjennetegn er:
1, Memorability as an Image (Lett gjenkallelig visuelt inntrykk)
2, Clear exhibition of Structure (Fattbar, synlig struktur)
3, Valuation of Materials “as found” (Bruk av ubearbeidede materialer)
Andre trekk som Banham mente å finne i flere brutalistiske byggverk, var formalistiske planformer og bruk av klassiske prinsipper for utforming. Han merket seg hvordan Rudolf Wittkowers bok Architectural Principles in the Age of Humanism fra 1949 hadde påvirket mange av tidens yngre arkitekter.
Begrepet brutalisme har også konnotasjoner av brutal og brukes i dag ofte nedsettende
om arkitektur, spesielt fra 1950–70-tallet
https://mayelineikaasbjerck.no/tegninger-galleri-wang/
https://mayelineikaasbjerck.no/tid-sted-rom-1990-2000/
https://mayelineikaasbjerck.no/realfagbygget-bergen/
JMP, Kjøsnesfjorden // Kunst i offentlig rom//landart basert prosjekt
2015 vår//haust // 1:1 implementasjoner i betong // flytekonstruksjonar
Kjøsnesfjorden i oktober 2014. Lys og skyggeforholdene er svært tydelig på høsten. Vil en implementert peileskivestruktur ytterligere synliggjøre og forsterke fjordens posisjon i makro? Som ett lite ryokan? Her følger en konsept modell, den er uskalert. Den prosjekteres som en flytende struktur, enten i tre eller betong med lysreflekterende materialer i tilleg til diodelys installasjoner som gjør at den kan oppleves på natt//vinter Kjøsnesfjorden fryser til om vinteren og en implementasjon må ha muligheten å føye seg gjennom fleksible strukturer/ konstruksjon. Eg ser for meg at det er mulig å gå på denne.
https://mayelineikaasbjerck.no/jostedalsbreen-morene-park-2013/
https://mayelineikaasbjerck.no/w-shop-2011-moreneparken/
https://mayelineikaasbjerck.no/moreneparken/
0112-0512 2014 Forsk& utvikling. Realfagbygget Bergen.
https://mayelineikaasbjerck.no/realfagbygget-bergen/
1102- 0206 2015 Det norske fujifjellet Beerenberg, beliggende i overgangen mellom Nord- is havet og Grønland. En perfekt traktvulken dekket av isbre. Kieselalger flyter over billedflaten. Grønlandhvalen beiter her. Øya har 200 mils fiskerigrense, ble freda i 2010 og vart åpna for undersøkelser mtp olje og gass i 2011. Dei løysningane som følger av debatten om Jan Mayen vil prege norsk- internasjonal forvaltning av havressursen i framtida.
Norges Banks VIII_ Seddelrekke har referanser til Walter Benjamin: Kunstverket i reproduksjonsalderen.
May EEB er en av åtte studios innen kunst, arkitektur og grafisk design som ble utvalgt til å tegne Norges VIII seddelrekke på oppdrag for Norges Bank.
NikolaijSB er teamleder på seddelprosjektet NB2014.
0710- 2410 2014 Utstilling GRAFILL// Norges Bank.
Konkurransen om Norges VIII- seddelrekke. TEMA er Havet og havets betydning for Norges næringsog velferdsutvikling. De åtte prekvalifiserte er
May Elin Eikaas Bjerck Blæst Design – Terese Moe Leiner og Geir Henriksen Enzo Finger Christian Messel & Mathias August Passero Ellen Karin Mæhlum Aslak Gurholt Rønsen Snøhetta The Metric System
https://mayelineikaasbjerck.no/norges-nye-seddelserie-havet/
1710 2014 MINISEMINAR: NORGES NYE SEDDELSERIE: HAVET
Vi viser for tiden utstillingen “Forslag til motiver på Norges Banks nye seddelserie” i våre lokaler R21. Vi vet at mange gjerne vil vite mer om selve konkurransen og å få høre direkte fra konkurransedeltagerne om hvordan de arbeidet og løst oppgaven. I forbindelse med Visuelt arrangerer vi derfor et kort formidlingsseminar om bidragene i selve seddelkonkurransen.
Tema for miniseminaret er prosess. Innleder er Norges Banks egen designer Arlid Yttri som forteller kort om historikk og bakkgrunn for konkurransen. Deretter følger de åtte konkurransedeltagerne som gis 10 minutter hver til å fortelle om sin egen prosess og sluttresultat. På grunn av tidsbegrensningen blir det derfor et kort og intensivt seminar!
Alle konkurranseutkastene vises i stort format i Grafills lokaler, i tillegg deles det ut gratis kataloger til alle.
Deltagere i konkurransen er: May Elin Eikaas Bjerck, Blæst Design v. Terese Moe Leiner og Geir Henriksen, Enzo Finger, Christian Messel & Mathias August Passero, Ellen Karin Mæhlum, Aslak Gurholt Rønsen, Snøhetta Design og The Metric System med Terje Tønnessen.
Velkommen.
Grafill R21
Rosenkrantz gate 21, Oslo
17. oktober kl 15-16.30
http://www.grafill.no/visuelt/
OFFROM studio utvikler nye kunstprosjekter i offentlig rom.
Kunstnerisk ansvarlig May Elin Eikaas Bjerck har en kunsthistorisk posisjon i tradisjonen for ‘det kvite bilde’, samt spesialområde innen forskning og utvikling på nye møter mellom kunst, arkitektur/ landskapsarkitektur og design.
Nikolaij Sandberg Bjerck har kompetanse på kultur og ledelse fra BI, kommunikasjon og prosjektutvikling.